Aku bukan USTAZ..

Aku bukan DA'IE..

Cuma ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat di dunia dan kekal di akhirat..

Semoga Allah MeRedhaI..

Followers

Mutiara Kata

3.02.2012

Pahala vs Dosa

Assalamualaikum..
Dosa lawan Pahala atau Pahala vs Dosa???
Ponim kan??Hmmm..

Tak kiralah papepon yang penting kita tahu apa itu pengetian dosa pahala,tahu yang mana baik dan yang mana buruk..Islam amat menitik beratkan tentang dosa pahala..Dari kecil kita dididik oleh ibubapa kita dengan pesanan,"jgn buat bnda tu,tu berdosa,buat bnda ni dpt pahala"..
Akan tetapi bila mana namanya anak kecil,mana nak tau apa itu dosa pahala,Yg ada cuma melakukan apa yg dia suka dan harus dilakukan.Tapi bila kita dah besar,dididik dgn dihantarnya kita ke sekolah,dapat didikan agama secukupnya,diajarkan lagi yg mana yg dosa bila mana kita lakukan sesuatu benda dan yg mana pula pahala bila kita lakukan satu2 perbuatan..Fahamkan kita dosa pahala??cuba tanya diri kita balik..Malu sebenarnya..Berdekad-dekat menganut Islam tapi masih xtahu membezakan dua perkataan tersebut..
Adakah kita semua terhindar dari dosa??Tak mungkin,Tp adakah kita dapat menhindarkannya?Insyallah dgn usaha kita dan bantuan dari Allah..Maka dgn itu sentiasalah berdoa dan mendekatkan diri dgn Allah..
Zaman sekarang ni manusia suka saling menuding jari sesama sendiri. Masing-masing tak mengaku salah sendiri dan nak menegakkan benang yang basah. Okay, manusia memang kerap kali melakukan dosa. Lumrahnya kita tak boleh lari dari melakukan dosa (syaitan kan kat sebelah kiri) .Memang tak dapat lari tak kira samada ia disengajakan atau tak disengajakan..
Bercakap tentang dosa,basically dalam islam, kita boleh ke dating apatah lagi berkomunikasi dan berpegangan dengan bukan muhrim?? Boleh ke kita free hair yakni xmenutup aurat atau berpakaian seksi atau ketat (bg perempuan) atau mencuri atau merompak dan pada masa yang sama kita membuat pahala dgn solat yg cukup,baca quran setiap masa,menghormati ibubapa..Jawapannya macam ni la,andaikan kita ada duit 50sen hasil dr mencuri (dosa) dan selepas itu kita pergi menolong org buta melintas jalan (dpt pahala..Persoalannya,adakan anda yakin bahawa pahala yg anda buat tu lebih besar ganjarannya dan dapat menghapus dosa anda yg mencuri itu??Fikirkan balik jika anda kategori org di atas..Contohnya realiti sekarang,byk remaja sekarang pilih couple secara haram dan pada masa yg sama byk melakukan ibadat kpd Allah,,adakah bayangan dosa tidak menghantui mereka malah banyangn pahala di mata mereka bila mana mereka buat mcm tu??Lu pikir la sendiri..



 Kalaulah boleh kira dosa macam ni:
Bercakap kasar pada ibu bapa : 50 points
Korek hidung buang merata-rata dalam train: 2points
Kentut secara sengaja dan menganggu pernafasan orang : 0.5 point
Mendedahkan aurat: 100points
Pegang tangan bf: 100points tapi sebab pakai tudung 50points je.




Total dosa: 202.5 points (dosa)


So dari pengiraan, saya boleh lah budget pahala yang perlu dibuat untuk balance kan dengan dosa......Boleh ke macam tu?....So mungkin the next day, saya akan kurangkan bercakap kasar pada ibu bapa dan korek hidung puas-puas dalam train.
Kadang-kadang kita tak sengaja pun buat dosa. Duduk dalam train dan ternampak ada seorang makcik masuk train pakai baju blink blink..dalam hati kita mesti nak tergelak..kih kih kih, makcik ni budget Beyonce la tu.(secara tak sengaja).
Lagi satu, saya tengok ramai saling nak menuding jari@ cari kesalahan orang dan nak menegakkan benang yang basah seperti situasi bawah...
Gadis tak bertudung: Alah, biar lah aku tak bertudung tapi hati aku baik. Kau pakai tudung tapi sanggul tinggi. dosa gak tu.


Gadis bertudung: At least aku pakai tudung tutup kepala. Sanggul aku pun ditutup. Tak dosa ape pun. 


Gadis tak bertudung: eh sanggul tinggi-tinggi tu dosa lah. plak kau pakai ketat nampak body gak. dah pakai baju tuck in plak tu.


Gadis bertudung: biar lah, ini kan fashion busana muslimah. dari kau tu terdedah sana sini.


Gadis tak bertudung: tapi kau kuat gossip..


Gadis bertudung: kau pun sama ..


Gadis tak bertudung: kau teruk..


Gadis bertudung: kau lagi teruk ..


Gadis tak bertudung: kau pakai baju singkat..


Gadis bertudung: kau pakai seluar ketat...


Gadis tak bertudung: engkau laa!


Gadis bertudung: Kau la..COW COW COW COW.. MOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.


Takkan habis kalau nak lawan kan? Mesti ada je jawapan masing-masing kononnya nak tegakkan kebenaran. Masing-masing rasa diri betul sebab tu argument takkan habis. Like seriously, kenapa nak lawan-lawan padahal kita masing-masing tahu mana salah and mana betul. Kenapa perlu nak tegakkan benang yang basah. Yang tak bertudung nak beat yang  bertudung. Golongan yang tak bertudung memang sah-sah lah berdosa dan salah. Aurat tu bukan setakat bertudung. Saya pun tak nak tulis panjang lebar pun tentang aurat kat sini sebab sendiri jahil dan anda sendiri pun tahu pakai baju nampak bentuk kaki tu pun dikira dedah aurat dan bukan setakat melitup kepala.( Pakai sesuatu yang menarik perhatian )


Sebagai ayat last apa yg saya nak katakan,,pelajarilah ilmu sebanyak mungkin,tentang dosa pahala dan amalkan dgn ilmu tersebut krn ilmu tanpa amal adalah sia-sia..Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...