Aku bukan USTAZ..

Aku bukan DA'IE..

Cuma ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat di dunia dan kekal di akhirat..

Semoga Allah MeRedhaI..

Followers

Mutiara Kata

2.03.2012

Mulianya masjid

kemuliaan mesjid bukan keran binaannya,spt kita dpt lihat d ganung,masjid kristal,hanya binaan shj cantik tp dijadikan tmpat pelancongn dan org yg berjemaah dlm msjid itu pula kurang brbanding masjid2 di sekitar terengganu..Adalah sebab mulianya masjid kerana amalan2 yg sepatutnya sentiasa hidup di dalamnya..Al-syaikh muhammad yusuf al-kandahlawi r.a. pengarang kitab amaniy al-ahbar dan kitab hayah al-sahabah,seorang ulama pakar bahagian sirah nabi telah menyimpulkan bahawa Masjid Nabawi dan masjid2 di madinah semasa zaman Rasullallah s.a.w. dan para sahabat telah dihidupkan dengan empat amalan teras iaitu DAKWAH,TAKLIM,IBADAH,dan KHIDMAT..
Disebabkan itulah,bagi seseorang muslim yang sering berulang alik mengimarahkan masjidnya,Rasullullah memerintahkan agar orang itu dipersaksikan berkenaan hakikat iman yang dimilikinya..
Abu Sa'id al-khudri r.a meriwayatkan,bahawa rasullullah bersabda yang bermaksud:"jikalau engkau melihat seseorang lelaki yang setiasa berulang alik ke masjid,maka saksikanlah baginya dengan ketulenan imannya.Allah taala telah berfirman yang bermaksud:sesungguhnya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah org yg benar2 beriman kpd Allah dan hari kiamat"(riwayat al-tarmizi)..
Jika itu ganjaran dan kemuliaan seseorang yg mendedikasikan dirinya utk memakmurkan masjid2 apakah penyaksian keimanan yg selayaknya diberikan kpd mereka yg tlh mengerahkan fikiran,masa,tenaga,dan harta utk memujuk rayu manusia lain utk dtg ke masjid dan menghidupkan amalan2 msjid?
aku meninggalkan dgn persoalan,jawapan pasti ada di dlm diri msg2 jika dy masih ada iman di dlm hati...sesungguhnya semoga kita dirahmati Allah..wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...