Aku bukan USTAZ..

Aku bukan DA'IE..

Cuma ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat di dunia dan kekal di akhirat..

Semoga Allah MeRedhaI..

Followers

Mutiara Kata

4.05.2012

Bila aku dah jadi suami nanti...

Assalamualaikum..

Ok untuk first entry bulan April 2012 ni aku nak mulakan denan bismillah dan sebelum aku balik cuti ke kampung sempena Mid Semester 2 esok,aku nak cerita sikit tanggungjawab aku bila aku dah jadi suami orang kelak insyallah..Banyak tanggapan aku tengok dengan realiti dan pengalaman aku tentang pandangan2 siswa siswi yang sering berbicara tentang kawin awal ataupun kawin di alam pembelajaran..Memang la kawin siapa xnak kan,untuk menghalalkan yang haram,iaitu untuk mengelak bercouple yang haram jadi kawin la jalan penyelasaiannya..Tapi sekarang aku nak cakap pulak pasal tanggungjawab pulak yang mana ramai masih xsedar,sehingga sekarang pun ramI Yng xsedar2..Ok ada lagi x mentallity yang cakap duit xpenting zaman ini?ada lagi ek sampai nak zuhud lah konon2nya,tapi hampeh sebernyanya yang bercakap zuhud2 sal harta ataupun nak cukup2 makan je diorang masih lagi mengeluh pasal ini xcukup itu xcukup,duit dah berkurang dan apa2 lg (ditujukan pada mahasiswa terutamanya)..
Ok sekarang berbalik kepada tajuk asal bila aku dah bersuami ataupun bila korang dah bersuami laa,adakah korang tau tanggungjawab pasal nafkah kat isteri2 korang?isteri2??hehe..yg mana kawin lebih laa..Aku berani bet korang xkan mampu hidup behagia dan seterusnya mungkin akan tergelincir dari landasan syariat islam bilamana korang makan harta isteri korang!!Pasal harata manusia sanggup jadi munafik pada zaman ini..Ini satu fakta dan realiti!!Pasal harta manusia sanggup bunuh membunuh,pasal harta ikatan persaudaraan terputus,pasal harta juga rakyat menderita..Jadi kesimpulannya mudah,pahala dapat diperolehi dari harta dan dosa juga mudah dapat dari harta,bilamana mengikut cara kamu gunakannya..
Ini Tanggungjawab suami terhadap isteri.. 









Syarak melarang suami yang kaya atau yang berkemampuan membenarkan isteri keluar bekerja. Perbuatan ini amat tercela dalam Islam. 
Isteri tempatnya dirumah suami, menjaga rumahtangga dan anak-anak. Banyak orang tersalah tafsir dengan membenarkan isteri keluar bekerja. Sebenarnya, syarak hanya membenarkan isteri keluar bekerja apabila suami kurang berkemampuan dari segi kewangan. 
Suami yang mampu, tidak boleh mengizinkan isteri keluar bekerja, hatta apapun alasannya. 


1) Duit isteri dari hasil pendapatan sebelum berumahtangga dan harta ibubapa si isteri atau harta faraid adalah milik isteri secara mutlak, suami tiada hak untuk mengunakannya, sebaliknya terpulang kepada isteri untuk memberi secara ikhlas atau hutang kepada suami demi meringankan beban kewangan.
2) Duit dari hasil pendapatan setelah berumahtangga, yakni isteri keluar bekerja dengan izin suami demi membantu beban kewangan, mestilah duit itu dibelanja dengan izin suami, pihak isteri kena faham ini. 
Bagi suami pula, jangan menzalimi isteri dengan tidak memberi sedikit pun beri apa-apa kepada isteri setelah si isteri susah payah keluar membantu.


TETAPI Ada segolongan SUAMI yang mengizinkan isteri bekerja kerana mahu dirinya DIBANTU untuk menyara keluarga, MALANGNYA Gaji si isteri itu pula DI MONOPOLI oleh suami kerana beranggapan Wang Gaji isteri itu adalah HAKnya berdasarkan keizinan yang dberikannya..Ini adalah suatu pendapat yang salah dan bertentangan dengan Syarak kerana sudah timbul KEZALIMAN suami terhadap isterinya sendiri.


MAKLUMAT TAMBAHAN:
Ini satu lagi petikan Sabda Rasulullah Saw mengenai tanggungjawab lelaki: 
ﻋﻦ ﺃﰊ ﺑﻜﺮﺓ ﻗﺎﻝ: ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﷲ ﺻﻠﻰ ﺍﷲ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ: ﻟﻦ ﻳﻔﻠﺢ ﻗﻮﻡ ﻭﻟﻮﺍ ﺃﻣﺮﻫﻢ ﺍﻣﺮﺃﺓ
Dari Abu Bakrah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:”suatu kaum tidak akan beruntung kerana mereka menyerahkan urusan-urusan mereka kepada wanita”. (H.R Bukhary, Tarmizi dan Nasa’i) 


HAK TERHADAP HARTA ISTERI
Sudah menjadi amalan masyarakat kita hari ini menganggap harta isteri adalah hartasuami dan boleh digunakan oleh suami sebagaimana harta suami yang digunakan oleh isteri. 
Malahan terdapat segelintir suami yang sanggup memaksa isteri bekerja dan mengambil wang gaji isteri tanpa keizinannya. 
Ini merupakan suatu amalanyang buruk dan melanggar hak seorang isteri di mana di dalam islam harta isteri merupakan harta khususnya yang tidak boleh digunakan sesuka hati oleh suami melainkan sesudah mendapat keizinannya dan isteri redha menyerahkan hartanya kepada suami. Jika tidak harta itu adalah hak mutlak isteri yang tidak boleh diganggu gugat. 
Menurut Yusuf al-Qardawi tidak halal bagi suami menyusahkan isterinya dan memperlakukannya dengan buruk agar si isteri menebus dirinya dengan mengembalikan harta yang telah diberikan kepadanya seluruhnya atau sebahagiannya sedangkan isteri tidak melakukan perbuatan keji yang nyata. (qardawi.2000.249) Ini jelas dinyatakan di dalam firman Allah: Maksudnya“janganlah kamu menyusahkan mereka kerana hendak mengambil kembali sebahagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali jika mereka melakukan perbuatan keji yang nyata” (surah an-nisa’:19) 
Bagi suami yang tidak suka kepada isterinya dan ada hasrat menikah dengan wanita lain, maka diharamkan baginya mengambil kembali apa yang telah diberikannya kepada isterinya. 
Firman Allah yang bermaksud: 
“dan jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain, sedang kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali daripadanya barang sedikit pun....” (surah an-nisa’:20-21)






attach :
Audi R8-Alwayz be my dreams..at Naza world front of QI tower PJ8

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...