Aku bukan USTAZ..

Aku bukan DA'IE..

Cuma ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat di dunia dan kekal di akhirat..

Semoga Allah MeRedhaI..

Followers

Mutiara Kata

4.10.2012

Doakan


Coretan ringkas tentang doa : Ceritanya begini ::


Saya terima mesej henfon dari seorang adik...

"kak ana, doakan saya." Saya tenung henfon saya dan reply. Saya dapat rasa keresahan hatinya..

"InsyaAllah, doakan apa?." Balas saya.. Saya perlu tahu doakan apa supaya ia lebih spesifik.. Kadang2 saya dapat mesej mohon doakan saja, maka saya akan doakan..

Ya Allah, mudahkanlah segala urusan sahabatku ini..

"Doakan dapat grad tahun ni, insyaAllah.. Dapat bertemu jodoh terbaik untuk saya dan doakan moga saya tsabat walau dicampak ke mana pun lepas ini." Balas dia.. Saya baca dan terus doakan seperti yang diminta dan ditambah doa2 yang lain untuk kesejahteraannya..

Begitulah mohon si adik.. Saya ini tiada adik seibu seayah.. Jadi, adik orang pun adik saya jugak.. Saya ramai adik lain mak lain bapak.. Dan saya sangat sayang adik2 saya.. Saya berharap mereka dapat merasai apa yang akak dia rasa, apa yang akak dia faham.. Dan ini juga menuntut kesungguhan saya untuk fahamkan mereka.. Semoga Allah mudahkan segalanya..

Tapi adik saya yang ini adalah adik yang telah bersama2 disaff dakwah.. alhamdulillah...

"InsyaAllah didoakan aminn.. Luruskan niat.. Pasakkan pendirian.. Banyakkan berdoa pada Allah.. Hakikat kita ini pergantungan hanya pada Allah.. Susah senang kita Allah yang Maha Mengatur.. Disamping kesusahan ada seiring bantuan Allah.. Allah selalu bersama2 kita.. Moga2 Allah mudahkan urusan anti, urusan dunia lebih2 lagi urusan akhirat insyaAllah." Balas mesej saya kepada dia.. Semoga hatinya tenang sentiasa...

Mohonlah doa..

Jangan malu meminta sahabat atau saudara kita atau sesiapa sahaja untuk mendoakan kita.. Kerana kita tidak tahu, ntah2 doa dia yang dimakbulkan Allah.. Lagi2 doa orang2 soleh.. Melalui rasa ini, akan terbit perasaan rendah diri dan rasa kurangnya ego kita yang merasakan diri kita bagus.. Hakikatnya kita ini tiada apa2.. Dosanya entah menggunung langit..

Dan juga doakan saudara kita dari hati nurani kita.. Siapa tahu doa kita juga yang dimakbulkan Allah.. Doakanlah untuk kesejahteraannya.. Bukannya susah.. Doa untuk saudara kita tanpa pengetahuannya adalah juga doa untuk kita.. Urusan Allah ingin makbulkan atau tidak, bukan urusan kita.. Kita sudah berdoa, maka serahkan urusannya kepada Allah..

Doakan sahabat kita semoga tsabat dijalan dakwah..

Doakan saudara kita semoga kuat jiwanya..

Doakan saudara kita semoga taat kepada perinta Allah..

Doakan saudara kita semoga dimudahkan segala urusan..

Doakan sahabat kita dimudahkan urusan jodohnya..

Hakikat doa tanpa pengetahuannya, adalah juga doa untuk kita...

Nabi (s.a.w.) bersabda:

“Doa seorang Muslim bagi saudaranya tanpa pengetahuannya adalah mustajab (terkabulkan). Pada sisi orang yang berdoa itu malaikat yang bertugas mengaminkan doanya. Setiap kali dia mendoakan bagi saudaranya satu kebaikan nescaya malaikat itu akan berkata : Amin dan bagi engkau adalah seperti yang engkau doakan bagi saudaramu.”
(Riwayat Muslim)

p/s : Ya Allah, makbulkan segala doa sahabat saya..



sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...