Aku bukan USTAZ..

Aku bukan DA'IE..

Cuma ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat di dunia dan kekal di akhirat..

Semoga Allah MeRedhaI..

Followers

Mutiara Kata

8.15.2012

Lailatul qadr (part 3)

Salam,,hmm rasanya inilah part last untuk tajuk lailatul qadr sbb xsampai 4hari lagi dah nak raya..Malam ni merupakan malam ke 27 di mana malam ganjil dan seperti yg dijanjikan dalam hadis2 malam ini adalap spot bagi lailatul qadr dari 10 malam terakhir..Namun begitu,janganlah kita cepat mengalah,malam lailatul qadr tiada siapa yg tau,masih bersisa 2hari lg untuk kita sama2 beribadah dgn berqiammullail yakni bgn pada malam hari untuk beribadat..sama2 kita bangun lg untuk 2hari seterusnya..

Malam ni malam ke-27,aku agak terlewat sikit untuk bangun iaitu jam 3.30am..Kelam kabut dibuatnya dengan mandi apa lagi nk kejar ke masjid muhammadi yg lbh kurang 3km dr rumah aku..Memang xsempat la solat full tahajud n taubat bersama imam,nak solat tahiyatul masjid lg..Terus sudah mandi,pecut 150km/jam..Hehe,,nasib baik pakai 125zr,boleh la laju2..habis torbang jubah gue merempit sorg diri nk kejar imam punya pasal..

Tapi Alhamdulilah,sampai je kat masjid,memang cukup ramai orang macam solat terawih,masjid melimpah 1/2 masjid xseperti malam2 sebelumnya selama 6hari aku pergi xde pulak macam malam ni..Bersyukur sgt ramai lg yg cakna untuk mendekatkan diri pada Allah swt..hope lg 2malam semakin ramailah orang yg datang...Percayalah janji Allah swt yg mana malam ailatul qadr adalah lbh baik dr 1000 bulan..So maknanya kalau solat tahajud 2rakaat seperti kita solat 1000x..cuba buat kalau boleh..so marilah kita sama2 manfaatkan ganjaran Allah swt yg dikurniakan hanya kpd umat nabi terakhir dan teragung kita Muhammad..

Aku xnak tulis panjang2,tp rasa memang sebak bila terbayangkan aidilfitri bakal menjelma lagi 4hari..Xpernah lagi aku rasa sedih macam tahun ini,selalunya bila nak raya selalu xsabar,tp bila aku cuba praktikkan untuk selalu dekat dgn Allah baru terasa kehilagan bulan rahmat Allah ini,semakin pendek juga umur aku,semakin dekat kepada kematian..Aku juga berdoa semoga arwah ayahku dilindungi dan bebas dari azab kubur dan neraka dalam setiap doaku..Dulu memang aku masih mentah,xtaw menghargai jasa ayah,tp sekarang sudah dewasa,sungguh cepat masa berlalu..

Dan selalulah muhasabah diri kita dengan mengingat kematian dengan menziarahi kubur2 biala aidilfitri,jangan nak enjoy je..ingatlah satu hari nanti kita sama akan ke sana..mungkin esok?mungkin eksiden?mungkin tiba2 sakit jantung dan mati,jangan ingat hari ini kita sihat kita boleh hidup selama2nya..Ingat,hidup yang kekal abadi hanya di alam selepas mati,samaada syurga atau kubur,biarkanlah sesiapa yg nk riak di dunia ini,nk kaya raya,nk sombong,nak takabur krn mereka xkan ke mana kecuali akan menerima seksa azab neraka yg amat pedih..Kita dgn style kite,eh maknya aku laa..gua rock n gua beriman..

Lepas raya ,semester baru bakal dibuka dan pengambilan pelajar2 baru..Rasa malassssnyaaaa..Tapi sentiasa aku mengingtkan diri bahwa hidup bukan untuk beribadah semata2,kita ada target,target dan amal yg boleh membawa ke syurga..Ya!jom belajar..28ogos da balik usim untuk sambung belajar dan akan jadi senior tahun 2..Hope tahun ni dapat belajar dgn lebih tekun disamping akan selalu mendoakan yg terbaik untuk umat islam..Moga umat islam akan dibekalkan dgn kemenangan..!!Aminn..

~Mey~
coretan malam qiamullail 27-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...